Portsmouth
2005. március 21.

Portsmouth Anglia déli partjának egyik nagyvárosa 186ezer lakossal. Évszázadokig meghatározó jelentőségű hadikikötő volt, ma is a Royal Navy egyik központja. A város nagyrésze Portsea Island félszigeten fekszik. Hosszú időn át a franciák elleni védőbástya volt, és a második világháborúban is szerepe volt. 2003-ban kezdték el építeni a város és a déli part leendő jelképét, a Spinnaker Tower-t.


Belváros

Már reggel 7-kor Portsmouth Harbour vasútállomásra érkeztem. Mivel a város fő nevezetessége a Historic Dockyard csak 10-kor nyitott, elindultam körülnézni a belvárosban, ami leginkább Ajka szocreál központjára emlékeztetett. Néhány látványos épület azért akadt, ezek javarészt az egyetemhez tartoztak.


Séta a tengerparton

Az idő a parton hideg és szeles volt. A pier-ek egymást követték, furák és ízléstelenek, legtöbbször valamilyen gyerek-szórakozóhellyel. De volt itt erőd, emlékmű és templom is.


Southsea castle

Az erődöt VIII. Henrik építtette a Wight-szigetet az anyaországtól elválasztó tengerszoros keleti védelmére. A király innen figyelte a Mary Rose 1545-ös elsüllyedését is.


Vissza a belvárosba


A portsmouth-i katedrális

Újra a parton

Kikötői képek

Spinnaker Tower

Historic Dockyard
HMS Warrior 1860

HMS Victory

Mary Rose a sötétben és kilátás a kikötőbe

Royal Naval Museum
Mindenféle hajóorr
Mindenféle makett

The Mary Rose Museum bejárata
 

Dockyard Apprentice

 

Ajándékbolt


Apály idején
 

Kapcsolódó cikkek

Megtalálták VIII. Henrik zászlóshajójának orrszobrát
2005. október 10.
http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=11090

1982. október 11-én elhagyta hullámsírját a világ egyik leghíresebb hajója, a Mary Rose. Az évforduló kapcsán újabb leletmentő akció indult, amelynek máris megvan az első jelentős eredménye: a legendás hajó orrszobra.

Szeptember 24-én kezdődött és október 14-ig tart az a tengerfenéken zajló régészeti ásatás, amelynek végső célja, hogy október 11-én - a törzs kiemelésének huszonharmadik évfordulóján - szárazföldre kerüljön az öt méter hosszúságú vashorgony és a hajó orra. A várhatóan sikeres akció előre nem látható meglepetéseket is tartogatott a szakma és a nagyközönség számára.

Egy hete találtak rá a kutatásban részt vevő búvárok VIII. Henrik egykori kedvenc csatahajója orrának evezőlapát alakú szobrára. A leletet három nap alatt sikerült megtisztítani a rárakódott több évszázados üledéktől, s ennek következtében láthatóvá vált a fa faragásának rózsa formát adó karcolata. Ez nagyban hasonlít a Cambridge-i Magdolna Kollégium könyvtárában őrzött Anthony-Tekercs illusztrációkkal ellátott hajóvázlatához, valószínű tehát, hogy egy és ugyanazon részletről van szó. Amennyiben ez a jövőben kétségkívül bebizonyosodik, úgy "ez lesz az első példányunk abból a speciális fafaragási módszerből, amely a vitorlázás korában mindvégig létezett" - olvasható David Childs, a Mary Rose Fejlesztési igazgatójának nyilatkozata a History Today honlapján.

A Mary Rose a XVI. század elején, 1509 és 1511 között épült, s korának egyetlen csatahajója volt, amelyet már partmenti tüzelésre is felkészítettek a tervezők. Nevét a hírhedt angol uralkodó legkedvesebb lánytestvérének nevéből (Mary) és a Tudor-dinasztia szimbólumául szolgáló rózsának (Rose) az összeolvasztásából kapta. 1545-ben, amikor a franciákkal vívott tengeri ütközetre készülve kifutott az angliai Portshmouthból, súlyos fegyverrakománya miatt váratlan hirtelenséggel a vízbe süllyedt.


[galeria.organic.hu]