Kapcsolódó cikkek
Megtalálták VIII.
Henrik zászlóshajójának orrszobrát
2005. október 10.
http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=11090
1982.
október 11-én elhagyta hullámsírját a világ egyik leghíresebb hajója, a Mary
Rose. Az évforduló kapcsán újabb leletmentő akció indult, amelynek máris
megvan az első jelentős eredménye: a legendás hajó orrszobra.
Szeptember 24-én kezdődött és október 14-ig tart az a tengerfenéken zajló
régészeti ásatás, amelynek végső célja, hogy október 11-én - a törzs
kiemelésének huszonharmadik évfordulóján - szárazföldre kerüljön az öt méter
hosszúságú vashorgony és a hajó orra. A várhatóan sikeres akció előre nem
látható meglepetéseket is tartogatott a szakma és a nagyközönség számára.
Egy hete találtak rá a kutatásban részt vevő búvárok VIII.
Henrik egykori kedvenc csatahajója orrának evezőlapát alakú szobrára. A
leletet három nap alatt sikerült megtisztítani a rárakódott több évszázados
üledéktől, s ennek következtében láthatóvá vált a fa faragásának rózsa
formát adó karcolata. Ez nagyban hasonlít a Cambridge-i Magdolna Kollégium
könyvtárában őrzött Anthony-Tekercs illusztrációkkal ellátott
hajóvázlatához, valószínű tehát, hogy egy és ugyanazon részletről van szó.
Amennyiben ez a jövőben kétségkívül bebizonyosodik, úgy "ez lesz az első
példányunk abból a speciális fafaragási módszerből, amely a vitorlázás
korában mindvégig létezett" - olvasható David Childs, a Mary Rose
Fejlesztési igazgatójának nyilatkozata a History Today honlapján.
A Mary
Rose a XVI. század elején, 1509 és 1511 között épült, s korának egyetlen
csatahajója volt, amelyet már partmenti tüzelésre is felkészítettek a
tervezők. Nevét a hírhedt angol uralkodó legkedvesebb lánytestvérének
nevéből (Mary) és a Tudor-dinasztia szimbólumául szolgáló rózsának (Rose) az
összeolvasztásából kapta. 1545-ben, amikor a franciákkal vívott tengeri
ütközetre készülve kifutott az angliai Portshmouthból, súlyos
fegyverrakománya miatt váratlan hirtelenséggel a vízbe süllyedt.
|