Mint ahogyan a táblán is látható: A várat Bory Jenő (1879-1959) építész mérnök, szobrász művész, a Képzőművészeti Főiskola és Műegyetem szobrász tanára építette 40 nyáron át. Saját tervei és fantáziája alapján emelt emléket művészi álmainak, a munka- és hitvesi szeretetnek.
[Hivatalos honlap] - [Megközelítés] - [Térkép] - [Nyitvatartás] |
A vár eleje. |
|
|
|
Totálkép. |
A tábla. |
|
|
|
|
Díszítő elemek.
|
Jellegzetesség a vasbeton széleskörű művészi alkalmazása a legegyszerűbb eszközökkel, pl. szobor, kút, ajtótok, medence, bástya, korlát, lépcső. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tornyok és a hátsó udvar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hátsó árkádsor, tele szobrokkal.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Magyar királyok. |
|
|
|
Magyar királyok. |
|
A két torony. |
Kápolna.
|
|
|
|
|
|
Hitvesi szeretet szobra. |
Az egyik toronyba vezető lépcső.
|
|
|
|
Oldalról ... |
... alulról ... |
... és felülről. |
Ablakok.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A látogatás vége ...
|
|
|
|
|
Nyitvatartás. |
|
Kapcsolódó cikkekVadbeton
Horváth Júlia Borbála, 2005. november 23.
http://www.nol.hu/kultura/cikk/385064/
A múlt
század első felében élt Bory Jenőről még a szakmabeliek sem tudják
eldönteni, szobrász volt, vagy inkább építész. A Bory-várat nyaranta az
iskolaszünetben építette - merthogy tanáremberként olyankor ért rá.
Még hogy nincsen szobrász szak - mondta Bory Jenő 1904-ben, amikor
építészmérnöki diplomával a zsebében felvételre jelentkezett a budapesti
Mintarajz Iskolába. És rövidesen tényleg lett - talán miatta is - hogy a
magyar művésztanoncok ne csak Párizsba járjanak, hanem az Andrássy útra is,
köztük Bory, Stróbl Alajos legelső szobrászosztályába.
Hogy csak tervrajz szerint szabad építkezni? - vonta meg a vállát Bory Jenő
1912-ben, amikor elkezdte építeni a várát. Akkor még nem tudta ugyan, hogy
vár lesz. A fehérvári Öreg-hegy oldalában fogott hozzá, a présházat
műteremnek szánta, a pincét meg annak, ami, aztán bővítgette, szépítgette
negyven éven át. Papírfecnire skiccelt rajzok alapján készült az építmény,
látszólag, ahogy éppen tetszett, tele érzelmekkel, megszállottsággal.
Ki mondta, hogy csak téglával lehet díszíteni? - kérdezte Bory Jenő
1923-ban, és rendületlenül szelídítette tovább az akkor legmodernebbnek
számító anyagot, a vad betont, vasalta, kerekítette boltívvé, kupolává, sőt
szoborrá. Egészen olyanra, mint a középkori lovagvárakat.
"A Bory vár építészeti formákat és méreteket öltött szobrászati alkotás,
mely önmagáért és nem a XX. század építészeti igényeinek kielégítésére
épült" - írták róla kortársai, betonkísérleti alkotásnak, egyedülálló
műszaki teljesítménynek tartották.
Még hogy nem lehet egy életen át boldog házasságban élni - ez is Bory Jenő,
aki évtizedeken át élt boldog házasságban főiskolai csoporttársával,
Komócsin Ilonával.
- Nem fényképezlek, drágám, faraglak! - jelentette ki a nászútjukon Jenszóka,
és Picóka portréját bőröndben hozták haza. A carrarai márvány jól állt a
"tüzes szemű boszorkának" - ilyennek látta feleségét Bory. Picóka aztán sok
tányért tört otthon, de az ura csak nevetett, a cserepekkel kirakta az
udvari díszkutat, és a várban, ahol lehetett, emléket állított a
szerelemnek, majd három gyermeküknek.
Márvány és bronz? - ingatta a fejét Bory a világháború utáni hiányidőkben,
ezért feltalálta a pirobazaltot, ami megszólalásig hasonlít a bronzhoz;
lelkesedett az alumíniumért és fennen hangoztatta, hogy a műalkotás értékét
nem az anyagiak határozzák meg.
Mire lehet ezt az építményt használni? - kérdezték az államosítók 1950-ben -
munkásotthonnak kicsi, kultúrháznak formátlan. Bory eközben meg csak álmodta
tovább a saját világát, amíg meg nem halt 1959-ben.
Meghalt az utolsó magyar várúrnő - cikkeztek az újságok 1974-ben, amikor
Boryné is örökre utána "költözött". Nem sokkal később összeült a családi
tanács. Ekkora örökséget magánerőből fenntartani? - sóhajtottak az unokák,
akik azóta már szintén nagyszülők. Végül arra jutottak, hogy megnyitják a
várat, azaz márciustól novemberig hetente felváltva, saját maguk fogadják a
turistákat.
Albérletbe költözni? - kérdezi a család, amikor valamelyik ifjabb Bory
önálló életet kezd. Itt ez a jó kis vár, lakjanak benne a fiatalok, amíg el
nem készül a lakásuk. Bár a múlt század eleji kényelem csak a középkorihoz
mérten fényűző, a nagyrészt kör alakú szobákat berendezni lehetetlen, az
ólomüveg valójában fényt űző, bent már délután világosságot kell gyújtani.
Még hogy modernizálni - tiltakozik a család egyik része. Még hogy fűtés
nélkül hagyni - érvel a másik. Szerencsére heten vannak, mindenképpen eldől
valamerre a szavazás, tartózkodni tilos.
Csak 250 a belépő? - csodálkoznak a turisták, és nem kérik a visszajárót.
Ki, ahogy tud, segít, a bevételt a vár "magára fordítja", ahogy egykori fura
ura is tette volna.
Miféle stílus ez? - kérdezik a művészettörténészek. Legyen hát neoromán?
Vagy inkább eleven építészeti képeskönyv, amelyben mindenféle stílus
megtalálható? Vajon a művészet vadhajtása ez, vagy a megszállottság örök
bástyái nőttek ki a földből?
Még hogy veszni hagyni! - mondja az éppen soros szolgálatos Bory unoka,
hajlott hátát megpihenteti a jegypénztár falánál, és visszaemlékszik:
gyerekkorában egy polihisztor városszéli hóbortjának tartották az
építkezést, a toronyból kilátással a Vértesre, a Bakonyra. |
|
[Székesfehérvári belváros] [galeria.organic.hu] |
|